В началото Металика се изявява като откриваща група на Ози Озбърн, свиреща музика, повлияна главно от Black Sabbath, Diamond Head,Judas Priest и Thin Lizzy,но прибавяйки много нови елементи към познатото звучене.1982 бял свят вижда първото дългосвирещо демо ,,No Life Till Leather''.Малко преди това е записаноо първото парче,намерило място в официален студиен албум- ,,Hit the Lights''.Prez 1983 година,малко след като материалът за първия студиен албум на Металика е завършен, китаристът Дейв Мъстейн е изгонен от групата заради прекомерна употреба на алкохол и наркотици и несериозно отношение към репетициите.На негово място идва Кърк Хамет, който дотогава свири в рок групата Exodus. Скоро след това Дейв Мъстейн основава групата Megadeth.
В средата на 1983г., в състав Хетфийлд, Хамет,Улрих и Бъртън , Металика записват своя първи албум, озаглвен
,,Kill'Em All'', който е опредеян като рождението на траш метъл-а.Звукът все още е суров,а гласът на Хетфийлд като че ли все още недоизваян, но отговарящ на атмосферата в песните, наситени с бързи,галопиращи рифове,скоростни сола и ярост. Това е без съмнение наи-тежкият и агресивен метъл албум ,издаван до тогава.Басът заема доста по-централна позиция в сравнение с останалите групи и променя напълно представите за използването на този инструмент.Албумът съдържа дори уникален бас-иннструментал.Песента-символ на този първи срудиен заапис а Металика , се нарича ,,Seek and Destroy'', която създава ,,канони'' в метъл музиката и остава еин от емблематичните обрразци в жанра.
С втория си албум ,,Ride the Ligtening'' , Металика,само една година след дебюта си ,демонстрират невероятно развитие в музикално и текстово отношение.Композициите са значително по-сложни, лириката по-задълбочена,а Хетфийлд звучи по-сигурно и убедително.Всяка една от песните въвежда по нещо ново и уникално за метъл музиката.Към познатите тежки рифове са прибавени много мелодичи пасажи, кратки меламхолии и чисти вокали на места.Този албум вклщява и първата ,,балада'' на Металика ,,Fade to Black'', представящи плавно преливане от един мотив в друв коренно различен,започвайки бавно и мелодично и завършвайки с тежки наасечени рифове.,,Ride to Lightning'' е и първият концептуален албум на Металика.
През 1986 година излиза албумът ,,Master of Puppets'',включващ
осем мрачни и агресивни композиции. Албумът започва и завършва със скоростни траш парчета, а върхът на инструменталната техника е парчето ,,Orion'',съставено от три части,с могобройни майсторски сола и затрогващи хармонии.Много от феновете на групата,а и мнозинството музикални критици определят този албум като наи-добрата творба на Металика за всички времена и един от албумите-емблеми на метъл музиката.
Триумфът на Металика е помрачен от гибелта на басиста Клиф Бъртън същата година, който загива слее като бусът , превозващ групата на турне в Швеция,катастрофира.Останалите членове на Металика се отървават само стрес, но Бъртън се озовава затиснат под буса.Групата е в тотален шок,но все пак решава да продължи творчекаата си дейност, като за целта се присъединява дългогодишния фен на Металика Джейсън Нюстед.
С новия басист през 1988 г. Металика издават може би най-амбициозния си албум ,,...And Justiva For All''. В него се намира инструментал , посветен на загиналия Клиф Бъртън, съдържащ част от написана от Бъртън лирика в края на парчето. Албумът се отличава със сложността и продължителността на изпълненията(няколко песни достигат продължителност от около 9 минути) и епични текстове. Епосът ,,One'' , написан по антивоенната новела на Далтон Трумбо ,,Johny Got His Gun'', е първотот парче на Металика, сдобило се с виеоклип.
След този албум следва дълъг период на затишие, преди да бъде издаден през 1991 едноименния пети албум ,,Metallica'', известен повече като ,,Черния албум''-заради изцяло черната си обложка .Много от феновете на Металика са разочаровани от значително по-комерсиално ориентирания звук на албума, чиито песни започват все по-често да се въртят по радиата и телевизията.Музиката е опростена, включени са и две нетипични за Металика балади-,,Nothing Else Matters'' и ,,The Unforgiven''. Този албум спечелва и много нови почитатели, които до този момент не са слушали групата.
След ново продължително затишие Металика издават своя шести студиен албум ,,Load'' през 1996 г., който силно се различава като стилистика от по-ранните им творби и разочарова част от старите почитатели. Забелязва се рязка смяна на стила, като яростнитеж рифове и бързи сола са заменени от повече лусарски звучащи китари и значително по-мелодични вокали.Много от песните са повлични от гръндж вълната , властваща по това време на музикалната сцена. Доста от тях се сдобиват с клипове. Визията на групата също е променена, косите са къси, дрехите-стегнати и елегантни.
Въпреки че групата е обвинявана в комерсиализация и в тотална промяна на стила,като стремеж да изглеждат атрактивно, съобразно с новите модни тенденции на световната музикална сцена, концертите на Металика и до днес са незабравими събития.Те се посещават на десетки, понякога стотици хиляди фенове и почти всяка година Металика са хедлайнери на най-големите рок и поп фестивали по света. Концертите са енергични и дълги, а в сетовете преобладават най-големите хитове на четворката, като често в изпълненията присъства и много импровизация, така че познатите мелодии звучат и като нещо ново, без обаче да се изкривява основната структура на песни.Изпълненията на живо се отличават и с множество пироефекти и светлинно шоу.